Monkey temple

10 juli 2018 - Pokhara, Nepal

Hoi lezer,

Onze laatste week was een vakantieweek om bij te komen van een hectische maar mooie ervaring hier in Nepal. Om onze vakantie goed te beginnen zijn wij met de meiden naar een manicure/pedicure geweest om even te relaxen. Ik koos ervoor om alleen een manicure te nemen. Heerlijk, eindelijk weer verzorgde nagels! Dit was overigs ons laatste weekend in Pokhara, want we zouden maandag de bus pakken naar Kathmandu. Helaas zat het weer niet zo mee op de laatste dag, dus hebben we alleen maar onze backpacks ingepakt.

Op maandag moesten we er vroeg uit om de bus naar Kathmandu te halen, om 7u zouden we moeten klaarstaan om de bus van half 8 te kunnen halen. Normaal duurt de busreis naar Kathmandu ongeveer 7 á 8 uur. Bij ons duurde het iets langer als normaal, namelijk 12.5uur zijn wij onderweg geweest van Pokhara naar Kathmandu. Het was erg slecht weer die dag, waardoor rotsblokken van de berg afvielen op de weg waar wij overheen moesten rijden. We stonden precies op een stuk vast waar geen bereik was, voor 3 uur lang. Maar wij moesten bereik hebben, omdat we precies tijdens die 3 uren onze nieuwe stageplekken voor volgend jaar te horen zouden krijgen. Gelukkig had ik soms een beetje bereik en kon ik al snel doorgeven aan iedereen waar ze stage gaan lopen volgend jaar. Ik ga stage lopen op de afdeling shortstay in het cwz! Waar ik natuurlijk heel veel zin in heb. Ook moest ik heel nodig plassen tijdens die drie uur wachten, maar er was geen wc te bekennen. Ik probeerde als eerst tussen 2 bussen te plassen, maar ik voelde mij zo bekeken dat het niet lukte.. Omdat ik zo nodig moest ben ik samen met Sanne de file afgelopen en hoorde ik van een meneer dat een luxebus een wc had. Gelukkig was de buschauffeur zo aardig om mij binnen te laten, zodat ik gewoon kon plassen.
Na 12.5uur in de bus te hebben gezeten kwamen we in het donker eindelijk aan in Kathmandu! Ons plan was eigenlijk om meteen vanuit Kathmandu door te gaan naar het stadje Bhaktapur en daar te blijven slapen voor een nachtje, maar door alle vertraging hebben we besloten om alleen dinsdag naar Bhaktapur te gaan. Wat achteraf ook een hele goede beslissing is geweest! Wij hadden allemaal best wel hoge verwachtingen van Bhaktapur, maar helaas was het niet zo spectaculair als wij dachten. Na 1 uurtje door de stad te hebben gelopen en gezocht hebben naar de crematieplaats, besloten we om door te gaan naar pashupatinath. Dit is een tempel naast de rivier waar heel veel crematies plaats vinden. Hier hebben wij ook bij een paar crematies kunnen kijken. Ik vond het heel interessant en mooi om dit te zien.

De volgende dag gingen 2 meiden van onze groep bungeejumpen. Wij besloten om mee te gaan om ze te supporten. We moesten met de bus 4u heen rijden en 4u terug rijden op een typische Nepalese weg. Veel bochten, hobbels en andere opstakels. Eenmaal aangekomen kwamen we uit op een mooie plek tussen bergen waar de meiden gingen bungeejumpen. Het was super vet om de meiden te zien bungeejumpen! Daarna zijn we weer terug gereden naar Kathmandu.

Donderdag vond ik de leukste dag van mijn hele reis in Nepal! We zijn naar de welbekende monkey temple geweest! De monkey temple ligt op een berg in de stad van Kathmandu. Hierdoor moet je eerst een best wel lange trap oplopen, maar dat is het allemaal waard! Op de trappen zitten al allemaal aapjes, te lief. Als je boven op de berg aankomt zie je een super mooie grote tempel staan en nog meer aapjes. Bij de Nepalese tempels is het de bedoeling dat je linksom ervan loopt en als je met je hand over de gebeden gaat en het rondje afmaakt, zeggen ze dat je gebeden uitkomen. Ik vind het zelf een heel mooi gebaar, dus dat heb ik ook gedaan. Op de berg zit ook een monnikenschool en toevallig stonden er wat monniken buiten, dus daarmee zijn we op de foto gegaan. Na 2,5uur aapjes te hebben bekeken en heel veel foto’s te hebben gemaakt zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Dit was de laatste avond dat we met z’n allen waren dus zijn we uiteten geweest, net zoals elke andere dag haha.

Vrijdag was het plan om te gaan shoppen in een shoppingsmall, na een paar winkeltjes bezocht te hebben kwamen we er achter dat het niet zo was als we dachten. Dus besloten we om kapsalon te gaan eten, want er zit maar 1 tentje in heel Nepal die dat maakt. Ik eet normaal gesproken nooit kapsalon, dus voor mij was het een hele nieuwe ervaring. Het was wel super lekker. Dezelfde dag moest ik vaker als normaal plassen en eind van de middag kreeg ik buikpijn, waardoor we meteen dachten aan een blaasontsteking. Meteen appte ik Bas om te vragen of ik toevallig in Kathmandu naar een ziekenhuis kon, om zeker te weten dat het om een blaasontsteking zou gaan. Dit kon dus niet. Ik kon ook mijn eigen huisarts niet bellen, omdat het inmiddels ook al avond was in Nederland. Gelukkig kon Nathan de volgende ochtend de spoedlijn bellen van de huisarts en hij heeft mij een antibioticakuur gegeven, want het gaat inderdaad om een blaasontsteking. Jacky en ik wilde ook inchecken online voor onze vliegreis terug naar Nederland, maar toen we dat deden kwamen we er achter dat onze vlucht van Kathmandu naar Dubai was geannuleerd. Wat ons meteen heel veel stress gaf. Gelukkig kon Emirates onze vluchten omboeken. We besloten om dan zondagavond al te gaan vliegen, in plaats van maandagavond of nog later. Dit zou wel betekenen dat we 1 avondje minder in Kathmandu zouden hebben. Na heel veel geregel is het wel gelukt, maar we zouden wel 10 uur lang op Dubai airport een layover hebben, wat ik trouwens totaal niet erg vond. Zondag aan het einde van de middag zijn Jacky en ik naar het vliegveld gegaan om terug te komen naar Nederland. Met een blaasontsteking gaan vliegen is totaal geen pretje, want ik moest supervaak naar de wc. Maarja, niks aan te doen. Op Dubai hebben Jacky en ik alle winkeltjes bekeken die er waren en heeft Jacky nog het een en ander gekocht. Toen we na 21 uur reizen en een nachtje doorhalen eindelijk aankwamen in Nederland stond mijn tante klaar met een ‘welkom thuis’ ballon en een zak drop- en vruchtensleutels. Super lief! En wat zijn de drop- en vruchtensleutels lekker!! Eenmaal terug in Nijmegen heb ik ook eindelijk Nathan, Rachel en natuurlijk Siem gezien. We hebben lekker andijviestamppot gegeten en daarna ben ik als een blok inslaap gevallen in mijn eigen bed.

Ik heb genoten van mijn reis in Nepal. Ik heb nieuwe mensen leren kennen, nieuwe dingen mogen doen, een nieuwe cultuur meegemaakt, ervaren hoe het was om bijna geen voorzieningen te hebben, ik heb dieptepunten gekend, maar ook heel veel hoogtepunten meegemaakt. Ik ben blij dat ik zoiets moois heb mogen meemaken! Gelukkig blijf ik niet lang stilzitten, ik ga over ander halve week alweer naar Engeland en daarna nog naar een ander land. Ik wil iedereen bedanken die mijn blogs heeft gevolgd! Ik hoop dat jullie het leuk vonden? 😊

Ik spreek jullie snel weer, doeggg!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dorethe Disveld:
    10 juli 2018
    Hartstikke goed verhaal weer en ontzettend leuk geschreven. Gelukkig heelhuids teruggekomen en goed opgevangen. Zie je gauw.n
  2. Else:
    10 juli 2018
    Ja, een geweldig verslag en een geweldige ervaring.Nu nog een heel goed jaar en dan kan weer nieuwe plannen maken .Nog een fijne zomer.
  3. Nathan:
    10 juli 2018
    Ik ben trots op jou, zus! Leuk en mooi verhaal! Xx
  4. Lian:
    10 juli 2018
    Lieve Carmen, weer zo’n mooi verhaal! Dank je wel voor je mooie blogs, je vriendschap en zorgen met en voor Jacky. 😘
  5. Ralph:
    10 juli 2018
    Wat een vette ervaring! Dat ga je nooit mee vergeten 💪🏻😉
  6. Leyla:
    10 juli 2018
    Wauw Carmen, wat een avontuur vol bijzondere, grappige en mooie ervaringen. Die pakt niemand je meer af! Ontzettend leuk dat je zoveel verhalen met ons hebt gedeeld, ik heb er in ieder geval van genoten ❤
  7. Fokke:
    10 juli 2018
    Pachtig verhaal en je hebt je kranig gehouden, want het was niet altijd gemakkelijk heb ik begrepen. Verder een geweldige ervaring.